10 управлінських рішень у кризових умовах

06 липня 2020
261

Практичні рекомендації від Володимира Савчука, голови Наглядової Ради ГК "Нова пошта" та керуючого партнера ГК "Стратегічний партнер".

1. РАХУЙТЕ ГРОШІ, А НЕ ПРИБУТОК

В умовах кризової економіки управління Cash Flow бізнесу набуває особливого значення. Необхідно зосередитися на Cash, тобто по суті на EBITDA, а не на показниках економічної прибутковості.

Ми можемо “впасти” по прибутку, давши якусь знижку нашому Клієнту, щоб просто продати товар, який, можливо, вже втрачає свій термін придатності, й отримати гроші.

Слід дотримуватися суворої політики збору боргів з дебіторів. Якщо Клієнт захоче скористатися вашими грошима, він це зробить обов'язково, якщо ви йому в цьому не завадите.

2. СПРОБУЙТЕ ЗБІЛЬШИТИ ПРОДУКТИВНІСТЬ

Проаналізуйте можливість прискорення технологічних процесів.

Скоротіть до мінімуму всі операції, які не приносять цінності процесу.

Знайдіть найбільші вузькі місця ваших технологічних процесів та спробуйте їх усунути.

Формула “Е = мс2” працює і в бізнесі. Одного разу зібрали менеджерів і сказали: "Ви знаєте Ейнштейна?" - "Так, ми знаємо Ейнштейна - він велика людина". - "Так, він геній. Ось у нього є така формула: Е = mс2. “Чули?” – “Чули”. – “Так ось, дивіться: m - це маса ресурсів, і їх у нас не стане більше, а с - це швидкість, а Е - кінцевий результат, у тому числі й вашої винагороди. Тобто якщо ми у два рази збільшимо швидкість, результат виросте аж у чотири рази. Водночас, якщо ми дамо масі трошки менше результату, припустимо, буде трошки менше ресурсів, то шляхом збільшення швидкості ми зможемо досягати такої ж продуктивності. Зрозуміло, що це просто маленька хитрість (якщо хочете, навіть жарт), але це працює.

3. БУДЬТЕ РОЗУМНІ В КОНТРОЛІ ЗА ВИТРАТАМИ

Скоротіть витрати до мінімуму і зобов'яжіть керівників звітувати про будь-які витрати.

Сховайте емоції та зосередьте зусилля на скороченні основної статті витрат - персоналу. Але пояснюйте свої рішення звільненим співробітникам і мотивуйте тих, хто залишиться після скорочень. Якщо у вас впали продажі й грошей немає, але ви зацікавлені й хочете, щоб працівники були лояльними до компанії, ви можете почати нараховувати (я підкреслюю, нараховувати), наприклад, 80 відсотків посадової ставки. Але виплачуйте ці кошти тоді, коли “підуть” продажі. Таким чином працівники отримають стимул залишитися з вами, навіть, якщо зараз у вас немає грошей.

При цьому не варто автоматично різати витрати на маркетинг. Пам'ятайте, що довкола вас багато конкурентів, і скорочення витрат не повинно стосуватися зменшення присутності бренду компанії на ринку.

4. ОЦІНЮЙТЕ КЛІЄНТІВ ТА ПОСТАЧАЛЬНИКІВ

Вивчайте будь-яку фінансову інформацію про Клієнтів. Перевіряйте інформацію, навіть якщо контрагент виглядає “фінансово здоровим” або, можливо, він прикидається слабким, щоб взяти у вас “відстрочку”.

Станьте жорсткішими в переговорах, але не “перегинайте палицю”, розуміючи, що знесилений партнер не сприятиме вашому успіху.

Щораз, підписуючи новий контракт, запитуйте себе: Що буде з моїм бізнесом, якщо завтра мій контрагент оголосить себе банкрутом? Наскільки сильно це вплине на мою результативність? У зв'язку з цим часто говорять: "Потрібно встановити ліміти на Клієнтів: слабкий Клієнт - маленький ліміт, великий Клієнт - великий ліміт”.

5. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ПЛАН З ІНВЕСТИЦІЙ

Інвестиції в нові активи можуть позбавити вас коштів у найбільш незручний момент.

Вивчіть, які інвестиції не можна зупинити, а які можна тимчасово “заморозити”.

Якщо інвестиції не є для компанії критичними з точки зору поточних цілей бізнесу, відкладіть їх. На це у вас просто не буде грошей, або ж ці гроші даватимуться вам дорогою ціною.

6. ПЕРЕГЛЯНЬТЕ СВОЇ ВІДНОСИНИ З БАНКАМИ

З банками зараз коїться щось незрозуміле - вони, з одного боку, мають ліквідність, з іншого боку, бояться кредитувати, з третього боку, втрачають якісь свої позиції, позиції ваших партнерів. Тому важливо проаналізувати банки, з якими маєте відносини, та скласти їх рейтинг як бізнес-партнерів під час кризи.

Встановіть адекватні ліміти на розміщення своїх коштів у банках відповідно до рейтингу їхньої надійності.

7. ПОДУМАЙТЕ НАД АЛЬТЕРНАТИВАМИ ФІНАНСУВАННЯ

Зараз потрібно чітко розуміти план дій на випадок фінансових труднощів у вас або у вашого банку.

Необхідно шукати джерела, які виходять за межі банківського фінансування:

- заключення договорів з постачальниками з відстроченням платежу. Особливо, якщо постачальник іноземний і частка його продажів для вашої компанії не дуже велика. Взяти й підвищити йому термін відстрочення з 30 днів до 90 днів - це нескладно.

- використання толінгу (або, як ми кажемо, давальницької сировини). Ця тема дуже архаїчна, але, під час кризи цей варіант можна розглянути.

- факторингові схеми (тільки якщо знайдеться хороший факторинговий дилер, банк).

8. СЛІДКУЙТЕ ЗА “РОЗПРОДАЖАМИ”

Багато компаній, опинившись на межі банкрутства, шукатимуть стратегічного інвестора. Проте не робіть необдуманих придбань.

Особливу тривогу у вас повинні викликати пропозиції, в яких власники бізнесу шукають швидкого позбавлення від своїх активів, замість того, щоб розробити стратегію виходу з ситуації, що склалася.

9. ЗАХИСТІТЬ СВІЙ ДОБРОБУТ

Якщо ви власник, постарайтеся створити певний резерв (“заначку”). Вона вам допоможе пережити тимчасові труднощі, а можливо, й погасити ряд критично важливих заборгованостей.

Якщо ви менеджер, доведіть свою корисність керівництву та власникам бізнесу, інакше потім вам доведеться позбутися даху над головою.

Спробуйте переглянути свої особисті програми інвестування та поточні витрати. Можливо, є сенс від чогось відмовитися. Краще зрозуміти, чого ти хочеш позбутися, заздалегідь, ніж у паніці й коли зовсім не стане грошей.

10. ПРОДУМАЙТЕ НАЙГІРШИЙ СЦЕНАРІЙ

Треба обов'язково продумати варіанти розвитку ситуації та не впадати в паніку. Треба створити кризові сценарії, які забезпечать вам виживання. Якщо ви можете ці сценарії спрогнозувати й побачити своє майбутнє (у рамках цих сценаріїв), то якщо буде реалізований один з цих негативних сценаріїв - ви до цього вже готові.

Ви не самотні - криза торкнулася всіх галузей і майже всіх компаній.

Тільки в жодному випадку не очікуйте моменту, коли ваша компанія опиниться без коштів на рахунках.

НАЙГОЛОВНІШЕ: ПЕРЕТВОРІТЬ ЗАГРОЗИ НА МОЖЛИВОСТІ

Вивчіть всі загрози для світової економіки в цілому та для України.

Зробіть системний аналіз загроз для свого бізнесу.

Знайдіть додаткові можливості для свого бізнесу як наслідок глобальних загроз і негайно починайте їх реалізувати - це складно, але “дорогу здолає той, хто йде”.

Рекомендації записані під час спецпроекту “Управління виробничою компанією в часи коронакризи”, що відбувається у рамках ініціативи Європейського Союзу EU4Business за підтримки ЄБРР. Відеозаписи всіх онлайн-зустрічей ви можете переглянути за лінком - https://bit.ly/bisc-sp-wb

Автор ілюстрації: slidesgo / Freepik